Eten (g)een probleem

Een aandachtstraining Mindfulness en Eten voor mensen met een problematische relatie met eten en/of hun gewicht. De training bestaat uit negen bijeenkomsten van twee uur en wordt gegeven door dietiste en mindfulnesstrainer Grietje Tammenga. De training richt zich op bewustwording, acceptatie en bewuste keuzes leren maken op het gebied van eten, bewegen en omgaan met stress.

Inhoud training Mindfulness en eten

In de training Mindfulness en eten ligt het accent op het omgaan met eetgewoonten, voeding, beweging en acceptatie. Deelnemers leren in 9 wekelijkse bijeenkomsten hoe ze in het hier en nu kunnen zijn. Ze leren luisteren naar de signalen van het lichaam en leren te kiezen wat hun werkelijke behoeftes zijn. Een mindfulness-training is geen theoretische, maar een praktische training. Dat betekent: leren door te doen en te oefenen.

Aanvullende mogelijkheden

Bij de training horen een intakegesprek en twee aanvullende consulten. Een oefentherapeut onderzoekt daarbij specifiek de beweging: hoe kun je in jouw eigen situatie een manier van bewegen vinden die bij jou past? Een haptotherapeut besteedt aandacht aan lichaamsbeleving: hoe voel je je in je eigen lichaam en wat voor invloed heeft dat op je presentatie naar de buitenwereld? In aanvulling op de training kan je individueel met de oefentherapeut en de haptotherapeut kijken naar jouw beweeggewoontes en lichaamsbeleving. Ook kan je aanvullende gesprekken voeren met de psycholoog. Dat kan naast de training, maar mag ook in de periode na de training. Jij zelf weet wanneer de tijd rijp is om hier verder mee aan het werk te gaan. De training heeft vastgestelde data, de rest van de tijdstippen kies je als deelnemer zelf.

Eerdere ervaringen met de training

Sinds januari 2013 draait de groep in voorjaar en najaar in Ede  vanuit De Binnenplaats. In Ede wordt de training door eerstelijnspsycholoog Jolande Zewuster gegeven. Het zijn heel waardevolle trainingen. We zien dat mensen minder lijngericht eten. Ze durven nu ook voedingsmiddelen te gebruiken die op hun zogenaamde ‘verboden lijstjes’ stonden. Ze luisteren beter naar de signalen van hun lichaam en er is meer zelfacceptatie. Het raakt ons dat niet wij, maar mensen zichzelf helpen. We spreken hun eigen wijsheid aan, ze bedenken zelf elke stap richting verandering die ze willen zetten en integreren dit in een eigen tempo in hun dagelijkse leven.’

Ervaring deelneemster uit 2011: anders denken, meer bewegen, 58 kilo afgevallen

‘Ik deed aan de training mee omdat ik flink overgewicht had. Daarvoor kwam ik al bij Grietje, maar het lukte me niet om de kilo’s eraf te krijgen. De training was het begin van een lang traject, waarin ik anders ben gaan denken. Met de dag leven bijvoorbeeld, aan tafel eten in plaats van voor de tv, proeven en genieten van wat ik eet, het plannen van mijn dag zodat ik ook een mueslireep voor onderweg bij me heb. Maar ik ben vooral weer veel gaan sporten. Eigenlijk net als vroeger. Ik was altijd al een sporter, maar door het overgewicht kon ik niet alles doen. Stap voor stap ben ik steeds meer gaan bewegen: hardlopen, fietsen, zwemmen… Eerst onder begeleiding van een fysiotherapeut, later gewoon zelf. Uiteindelijk ben ik nu 58 kilo afgevallen. Mijn werk is uitgebreid van twee naar vier dagen per week. Verder slik ik veel minder medicatie. n ik mezelf koeid en vertrouwdheid, waarin ik mezelf kon zijn.an medicatie!.Het blijkt dat een gezonde leefstijl, dus veel bewegen en goed eten, soms beter werkt dan medicatie! Het is bijna ongelofelijk hoeveel er veranderd is sinds deze training, maar ik heb er ook heel hard voor gewerkt. Wat ik tot slot belangrijk vind om te vertellen: ik heb de training als heel fijn ervaren. Er was een sfeer van veiligheid en vertrouwen, waarin ik mezelf kon zijn.’

Ervaring deelneemster uit 2011: bewuster omgaan met eten en stress

‘Ik zag de flyer van de training in de wachtkamer liggen van het gezondheidscentrum. Mindfulness kende ik al, en het leek me een prettige manier om te onderzoeken hoe mijn relatie met eten was. Niet omdat ik wilde afvallen, maar omdat ik voor mijn gevoel geen normale relatie had met eten. Ik at ook als ik geen honger had, vaak achter de computer en de tussendoortjes waren regelmatig stressgerelateerd. Dit is natuurlijk niet allemaal veranderd door één training, maar het belangrijkste is dat ik een keuze heb gekregen. Als ik de neiging heb om te eten als ik stress heb, kan ik onderzoeken of ik wil eten of iets wil veranderen aan de stress. De belangrijkste verandering is dat mijn idee weg is dat ‘het niet anders kan’. Ik dacht altijd dat het nu eenmaal zo is en dat ik nu eenmaal zo ben. Maar ik kan zelf veranderen als ik dat wil. De training heeft me veel handvatten gegeven om daar zelf verder aan te werken. Want zo is het wel: het is geen wondermiddel. Je moet er wel zelf aandacht aan blijven geven. Trainen dus.’

Resultaten wetenschappelijk onderzoek

Wetenschappelijk onderzoek, in samenwerking met de Universiteit Maastricht, liet zien dat mensen die de training Mindfulness en eten volgden, in vergelijking met een controlegroep, na de training:

  • minder last hebben van drang naar eten;
  • minder eten als reactie op emoties of externe eetprikkels;
  • minder obsessief denken aan voeding;
  • minder het gevoel hebben van controleverlies over hun eetgedrag;
  • minder zorgen hebben over lichaamsgewicht en -vorm.

Meer informatie?

De training start bij voldoende deelnemers elk voorjaar en najaar en wordt gegeven op dinsdagmorgen van 09.30 uur tot 11.30 uur.

Kosten: zie tarieven 

Voor meer informatie kunt u bellen naar Grietje Tammenga 06-12154199

Reacties zijn gesloten.